Ved erhvervsantropologernes efterårsarrangement var Thomas Roland, CSR-chef hos Coop, inviteret forbi til en snak om, hvordan han som antropolog arbejder med social ansvarlighed. Thomas Roland tog udgangspunkt i hans oplevelser med den opsigtsvækkende sag omkring Coops medlemsblad Samvirkes oktober nummer, de efterfølgende reaktioner fra landmænd og interesseorganisationer, samt den store interesse fra nationale medier og den brede befolkning.

Sagen tog sin begyndelse, da samvirke valgte at udgive et nummer, der fokuserede på brugen af pesticider i det danske landbrug. I den forbindelse blev det under arrangementet diskuteret, hvordan man balancerer forpligtelser over for den individuelle forbruger med forholdet til de landmænd, der fungerer som Coops leverandører.

På et mere generelt plan fortalte Thomas Roland om, hvordan CSR i hans arbejde ikke kun handler om ansvarlighed i forbindelse med varer og priser, men også hvordan varerne forbruges. I den forbindelse blev det diskuteret, hvilke forhandlinger af økonomisk værdi og dagsordner, der spiller ind i arbejdet med CSR.